Olen Virpi, personal trainer, ravintovalmentaja, liikunnanohjaaja ja kahden lapsen äiti. Liikunta on kuulunut elämääni lapsuudesta saakka, sillä lapsuudessa ja nuoruudessa harrastin hiihtoa, suunnistusta, yleisurheilua ja hieman voimisteluakin. Tuolloin kesäinen vapaa-aika meni kavereiden kanssa pihalla pelatessa korista ja pesistä. Twist ja hyppyskä olivat myös kova sana :).

 

Hiihdon ja suunnistuksen parissa "viihdyin" kilpailumielessä aikuisuuden kynnykselle saakka. Nämä lajithan palvelevat hyvin toisiaan treenimielessä -varsinkin silloin, kun rastit ovat hieman hukassa ;). Pitkät lenkit olivat siis se mun juttu :D ! 

Liikunnanohjaajaksi valmistuin 1999 silloisesta Lapin Urheiluopistosta. Jonkin aikaa alalla työskenneltyäni päätin kouluttautua personal traineriksi, sillä henkilökohtaisesta ohjauksesta kiinnostuin jo opiskeluaikoina erikoistuessani valmennukseen. Hiihdon parissa valmennusvuosia kertyikin useita.

IMG_0348.JPG

Liikunnanohjaajan työssäni ryhmäliikunnan lisäksi olen tehnyt paljon personal training ohjauksia. Yhdessä asiakkaiden kanssa olemme mm. tarkistaneet ruokavaliota, kokeilleet asiakkaille sopivia liikuntalajeja, miettineet erilaisia liikunnan viikkorytmityksiä ja tietenkin treenanneet yhdessä. Tässä  muutamia asiakkaiden kommentteja vuosien varrelta: " sun tunnilla on pakko vetää täysiä", "täytyyhän sitä jatkaa, vaikka ei jaksaiskaan, kun sä tsemppaat vieressä", "oli se hyvä, kun patistit mut kokeilemaan lajia. Nyt tämä laji on ihan  mun lemppareita".

Iän ja erilaisten kokemusten mukana tuomat asiat ovat laajentaneet näkemystäni liikunnan ja hyvinvoinnin saralla. Raskaudet, niiden jälkeinen toipuminen, painon nousu ja tietenkin ikä ovat tuoneet uusia ajatuksia liikunnasta, ravinnosta ja hyvinvoinnista. Eräänäkin kesänä painoni nousi niin hurjasti, että farkut, jotka olivat hyvin sopineet jalkaani kesän alussa, menivät jalkaan nipin napin kesän lopussa. Siinäpä sitten tein päätöksen, että nyt on ihan pakko tehdä asialle jotain. Hiljalleen seuraavan vuoden aikana sain tiputettua painoni normaaliksi ruokarytmin ja terveellisen ravinnon avulla.

Raskauksien jälkeen kiinnostuin raskauden aikaisesta ja jälkeisestä liikunnasta, sillä itse olisin kaivannut apua aikoinaan tämän suhteen jo ammattini puolesta. Lasten myötä lapsiperheen arki on myös tullut hyvinkin tutuksi. Läpsystä tapahtuvat vaihdot ovat kovin tuttuja kuten myös katkonaiset yöunet. Nämä kokemukset ovat opettaneet lempeyttä itseä kohtaan sekä kuuntelemaan omaa sen hetkistä vointia. Täillöin suunnisteltu juoksulenkki on saattanut vaihtua kävelylenkiksi tai vaikkapa venyttelyhetkeksi tai ylimääräinen kaffehetki on kruunannut päivän.

Viime vuosia on leimannut uuden oppimisen tarve. Tämä sen vuoksi, että liikunta on niin ihana asia ja meidän keho on niin hieno kapistus, että siitä on kiva oppia uutta. Vaikka matkaa ja kokemusta liikunnan parissa on vuosien mittaan kertynyt, odotan innolla uusia ihania oppimisen aiheita, jotka vievät ymmärrystä eteenpäin. Näin pystyn myös paremmin auttamaan liikuntaan, ravintoon ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa.

Mielestäni liikunnan ilo sekä arjessa jaksaminen ovat tärkeitä liikuntaan ja ravintoon liittyviä tavoitteita. Aluksi uudet tavoitteet voivat vaatia totuttelua ja toistoa, jopa viitseliäisyyttä. Kerta kerralta liikunnan tuoma ilo ja hyvä fiilis vievät kuitenkin mukanaan. Liikunnan ilo ja jaksaminen  kattavat myös suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden -eivät suinkaan pois sulje niitä.  Mennään siis hyvällä fiiliksellä kohti tavoitteita :).

Lopuksi lyhyt toteamus: liikkuminen on vaan niin mukavaa -siitä tulee niin hyvä fiilis!

Kiitos, kun luit esittelyn :).

Alla vahvat osaamisalueeni ja koulutukseni.

Vahvat osaamisalueeni

  • Ravinto

  • Kuntosaliharjoitteet

  • Vesiliikunta (vesijuoksutekniikka, harjoitteet vedessä)

  • Kahvakuulaharjoittelu ja -tekniikka

  • Hiihto

  • Kokonaisvaltaisen ja monipuolisen liikuntaohjelman koostaminen

  • Vatsalihasten harjoittaminen raskauden aikana ja jälkeen (vatsalihasten erkauma)

Koulutukseni

  • Liikunnanohjaaja (AMK)

  • Personal Trainer (Trainer4You)

  • Kuntosaliohjaaja

  • Kahvakuulaohjaaja (Trainer4You)

  • Ravintovalmentaja (Trainer4You sekä FIFH)

  • Pilatesohjaaja (PilatesHealth)

  • FasciaMethod -ohjaaja

Suomen Pilatesyhdistys -logo.jpeg